Τα τελευταία έργα στους ΗΣΑΠ (Γραμμή 1 του Μετρό της Αθήνας)

Posted: 21/05/2013 in ΣΤΑΣΥ (Μετρό-ΗΣΑΠ-Τραμ)
Ετικέτες: , , ,

Στο προηγούμενο post είδαμε ποια είναι τα άμεσα έργα κατασκευής στους ΗΣΑΠ. Σε αυτό το post θα δούμε ποια είναι η κατάσταση στους ΗΣΑΠ, όπως έχει διαμορφωθεί.

Η ΥΠΑΡΧΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Η Γραμμή 1 (πράσινη γραμμή) είναι η παλαιότερη του Μετρό της Αθήνας, λειτουργεί ηλεκτροδοτούμενα από το 1904 καθιστώντας την μία από τις πιο παλιές παγκοσμίως. Για αυτόν το λόγο παρουσιάζει δυσλειτουργίες, δυσαρμονίες και υστερεί σε πολλά σημεία με τις άλλες δύο γραμμές του  μητροπολιτικού σιδηροδρομικού συστήματος της Αθήνας που είναι σύγχρονες. Η τελευταία επέκταση της γραμμής, έγινε προς την Κηφισιά το 1957 και η οποία ολοκλήρωσε τον κορμό της διαδρομής, όπως την γνωρίζουμε σήμερα.

Εκτός από τις εγγενείς αδυναμίες (παλαιότητα κτλ.) πρέπει να συμπεριλάβουμε τις περικοπές προσωπικού και χρηματοδότησης από το κράτος, λόγω της εφαρμογής των μνημονίων. Σε επόμενο post, θα αναφερθούμε στις επιπτώσεις των μνημονίων στα ΜΜΜ.

Η εταιρία της Γραμμής 1, οι ΗΣΑΠ, τον Μάρτιο του 2011 απορροφήθηκαν μαζί με την ΤΡΑΜ Α.Ε. από την ΑΜΕΛ Α.Ε. (την εταιρία λειτουργίας του Μετρό – Γραμμές 2 και 3), δημιουργώντας την ΣΤΑΣΥ Α.Ε. (Σταθερές Συγκοινωνίες). Μεταξύ άλλων, στόχος ήταν η λειτουργική σύγκλιση και συνολική εναρμόνιση των τριών γραμμών του Μετρό και η πιο συντονισμένη λειτουργία τους, μαζί με το Τραμ υπό τη σκέπη του ΟΑΣΑ. Αυτό έχει επιτευχθεί σε μικρό βαθμό, τόσο λόγω των αποστάσεων του τρόπου λειτουργίας των προηγούμενων εταιριών, όσο κυρίως των σοβαρών εμποδίων που μπαίνουν από την μείωση της χρηματοδότησης λόγω των μνημονίων.

Όχι άδικα, οι ΗΣΑΠ αντιμετωπίζονται ως ο φτωχός συγγενής του Μετρό, καθώς η συχνότητα των δρομολογίων έχει αραιώσει, τα νυχτερινά ως τις 02.00 Παρασκευή και Σάββατο έχουν κοπεί, χρησιμοποιούνται παλαιότεροι συρμοί μειωμένης επιβατικής ικανότητας 5-βαγονιών και όχι 6-βαγονιών. Επιπλέον, πολύς κόσμος δεν φαίνεται να σέβεται το δίκτυο, καθώς υπάρχουν πολλά graffiti και κυρίως επάνω στα τραίνα που ουσιαστικά τα καταστρέφουν, γίνονται περισσότερες φθορές ή λερώνονται σε μεγαλύτερο βαθμό.

ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΑΝ

Για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, πραγματοποιήθηκε μια ριζική ανακαίνιση και αισθητική βελτίωση των σταθμών, μερικοί εκ των οποίων, είναι πραγματικά πολύ όμορφοι.

Η αντικατάσταση της υποδομής – επιδομής των σιδηροτροχιών στο τμήμα «Ν. Φάληρο – Κηφισιά», που διήρκεσε από τον Φεβρουάριο του 2009 ως τον Δεκέμβριο του 2011. Σε μήκος 15.5 χλμ, τοποθετήθηκε σταθερή υποδομή (μπετόν σε μεγάλα τμήματα), αντικαταστάθηκαν οι γραμμές, οι ηλεκτροφόρες ράβδοι, έγινε η εγκατάσταση συστήματος παρακολούθησης και ρύθμισης κυκλοφορίας των συρμών και η ενίσχυση της σήραγγας Ομόνοια – Μοναστηράκι. Το έργο κανονικά εντάσσονταν στο έργο της γενικότερης ανακαίνισης των ΗΣΑΠ για τους Ο.Α. του 2004, αλλά η σύμβαση με τον «Άκτορα» υπεγράφη τον Μάρτιο του 2008, με κόστος 109.7 εκ. ευρώ.

Τα έργα, ενώ προβλέπονταν να ολοκληρωθούν σε 1.5 χρόνια χρειάστηκαν σχεδόν το διπλάσιο. Αιτίες των καθυστερήσεων ήταν κυρίως κωλυσιεργίες από την ανάδοχο με αφορμή την χρηματοδότησηση, αρχαιολογικά ευρήματα, ακόμη και δικαστικές προσφυγές δωδεκαθεϊστών για ευρήματα στην περιοχή του Θησείου. Πάντως, ένα από τα πιο δύσκολα, αλλά ταυτόχρονα ιδιαίτερα έργα, ήταν η ενίσχυση της σήραγγας Μοναστηράκι – Ομόνοια.

Τα πλεονεκτήματα είναι ότι πρόκειται για ένα έργο μακράς πνοής, που μειώνει το κόστος συντήρησης και αυξάνει θεωρητικά την ταχύτητα των συρμών. Για να είμαστε ειλικρινείς, μόνο η μείωση της συντήρησης στέκει, καθώς, για την ώρα, η διάρκεια της διαδρομής δεν έχει μειωθεί – λόγω και της κακής κατάστασης των συρμών, ενώ, ο θόρυβος που θα μειώνονταν κατά τον ΗΣΑΠ, έχει αντιθέτως αυξηθεί, κάτι το οποίο ο οργανισμός παραδέχεται.

ΤΡΕΧΟΝΤΑ ΕΡΓΑ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ

  1. Η πλήρης λειτουργία των πινάκων διέλευσης των συρμών (σύστημα τηλεματικής), οι οποίοι πλέον λειτουργούν κανονικά.
  2. Η λείανση των γραμμών ώστε να μειωθεί ο θόρυβός τους. Αρχικά, θεωρούνταν ότι μετά τα παραπάνω έργα ο θόρυβος θα μειώνονταν κατά δύο Db, τελικώς αυξήθηκε κατά δύο. Ανάδοχος είναι η «Κάστωρ ΑΕ», η σύμβαση υπογράφηκε τον Νοέμβριο του 2012 και το κόστος είναι περίπου 6 εκ. ευρώ. Ο χρόνος υλοποίησης είναι 9 μήνες και επιβλέπεται από την ΣΤΑΣΥ. Θα λειανθούν οι γραμμές για να μειωθεί η τριβή και θα τοποθετηθούν ηχοαπορροφητικές πλάκες στα στηθαία του δικτύου. Οι εργασίες δεν θα επηρεάσουν τη λειτουργία του δικτύου.

–>

created at TagCrowd.com

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s